Bilal Hussein

Fotògraf de notícies

Bilal Hussein, fotògraf de l’agència de notícies Associated Press (AP) i natural de Faluya (Iraq), guanya el Premi de Periodisme Miguel Gil Moreno 2008. Bilal Hussein venia telèfons i ordinadors a Fallujah quan l’agència AP el va contractar com a mediador i ajudant pel seu coneixement local.
El 12 d’abril de 2006 Bilal Hussein va estar detingut durant 18 mesos sense càrrec algun per les forces nord-americanes. Al desembre del 2007 l’exèrcit nord-americà va transferir el seu cas a la justícia iraquiana que va ordenar la fi dels procediments penals. Bilal fou alliberat el passat 16 d’abril.
Una de les seves fotografies, una imatge de quatre insurgents de Faluya disparant amb un morter i una metralladora durant l’ofensiva a la ciutat dirigida per Estats Units al novembre del 2004, formava part d’un conjunt de 20 fotografies de AP que guanyaren el Premi Pulitzer de 2005 a la categoria de Fotografies de Notícies d’Última Hora.
El 17 de setembre de 2006 es va fer públic que Hussein estava empresonat per l’exèrcit dels Estats Units des de l’abril del mateix any sense acusació formal ni judici degut a “imperatius de seguretat” basats en resolucions de les Nacions Unides. Hussein fou posat sota custòdia nord-americana el 12 d’abril del 2006 a la ciutat iraquiana de Ramadi i des de llavors va estar capturat sense càrrecs. El 20 de novembre del 2007, l’exèrcit d’Estats Units va anunciar que presentaria en breu càrrecs penals contra Hussein, i que confiaria el cas a la justícia iraquiana. El 9 d’abril del 2008, un comitè judicial iraquià va ordenar la seva posada en llibertat, resolent que estava emparat per una llei d’amnistia iraquiana. El 14 d’abril, l’exèrcit nord-americà va anunciar que posaria en llibertat Hussein abans del 16 d’abril, al·legant simplement que “ja no presentava una amenaça imperativa per a la seguretat”.
El cas de Bilal Hussein s’ha convertit en un exponent de les extremes dificultats a les que fan front els professionals dels mitjans de comunicació iraquians, assetjats a la vegada pels radicals i els soldats nord-americans.

VII Premio Miguel Gil Moreno(D’esquerra a dreta)
David Trías, editor Plaza & Janés; Patrocinio Macián, Presidenta Fundació; Fernando González Urbaneja, President FAPE; Víctor Caivano, Cap de Fotografia de AP per Espanya i Portugal, qui va recollir el Premi en nom de Hussein i Josep Mª Blanco, Degà de la Facultat de Ciències de la Informació de la Universitat Autònoma de Barcelona.